Deze website maakt gebruik van cookies.
Om het gebruiksgemak van onze website te verbeteren maakt de website van de Ekklesia Amsterdam gebruik van Google Analytics. Google verzamelt gegevens, ook buiten de website van de Ekklesia Amsterdam. Door gebruik te blijven maken van deze website geeft u hier toestemming voor.
Ik heb het
gelezen

Janneke Stegeman

Janneke Stegeman (1980), Oud-Testamenticus, is verbonden aan De Nieuwe Liefde en Nieuwe Liefde Leerhuis. In 2014 promoveerde zij op het proefschrift ‘Decolonizing Jeremiah: identity, narratives and power in religious tradition’, over de rol van conflict in de ontwikkeling van religieuze traditie (VU).
 
Een deel van haar onderzoek deed ze in Jeruzalem, waar ze ook woonde. Met groepen christelijke Palestijnen en Israëlische joden las ze Jeremia 32. Die tekst is ontstaan in een context van spanningen tussen verschillende groepen Judeeërs in de tijd van de Babylonische overheersing over de vraag naar de relatie tussen God, land en volk. Vandaag speelt Jeremia 32 een rol in de Zionistische claim op het land. Voor Israëlische joden is het vaak een dierbare tekst, voor Palestijnen is de tekst vanwege de Zionistische toe-eigening bijna onverteerbaar geworden.
 
Janneke interesseert zich voor bevrijdingstheologie, postkoloniale theologie en Indecent Theology. Dat laatste is een hedendaagse vorm van bevrijdingstheologie, geinspireerd door de Latijns-Amerikaanse theologe Marcella Althaus-Reid. Indecent Theology analyseert machtsmisbruik en uitsluiting op basis van lichamelijke en seksuele eigenschappen. Janneke is een van de oprichters van het Genootschap voor Onbetamelijke Theologie (GeNOT).
 
Ze maakt onderdeel uit van de Theologische Werkgroep van Kairos-Sabeel Nederland. In juni 2016 werd zij uitgeroepen tot Theoloog des Vaderlands. Binnenkort verschijnt bij uitgeverij Van Gennep ‘Bijbelvast’, waarin ze op zoek gaat naar verrassende hoeken en gaten in de bijbel, om met nieuwe, speelse lezingen te voorschijn te komen.
 
Janneke houdt van talen, koken, voetbal en improvisatietheater.
 
deNes Strangelove